پیش بینی آینده سالن های سینما - پرده‌ هایی با ابعاد بزرگتر

ساخت وبلاگ

چهار کارشناس، پیش ‌بینی می‌کنند که ساخت و تماشای فیلم در ده سال آینده چه تغییراتی خواهند کرد

شرح «آینده سینما» - قسمت اول

سالن ‌های نمایش فیلم دارند از بین می‌روند؛ اما شاید ماساژ و مانیکور به بخشی از تجربیات آینده فیلم ‌بینی تبدیل شوند. به گزارش سرویس سینمای جهان کافه‌ سینما، چهار متخصص در گفتگو با هالیوود ریپورتر، نظرات خود را در مورد تغییرات پیش روی شیوه فیلم دیدن مطرح کرده‌اند. گزیده‌ای از این نظرات را در کافه ‌سینما بخوانید.

جان اسلاس، وکیل و تهیه‌کننده عرصه سرگرمی: فکر می‌کنم معیارهای زمان فیلم هم از بین خواهند رفت. داستان‌ ها مدت زمانی را خواهند داشت که برایشان کافی باشد. تمام نشانه ‌هایی که در قرن بیستم انعطاف ‌پذیری ذاتی فیلم را محدود کرده بودند برطرف خواهند شد.

نیکلاس نگروپونته، یکی از بنیانگذاران آزمایشگاه وسایل ارتباط جمعیMIT: تا زمانی که فیلم مساوی باشد با صدا به علاوه تصاویر متحرک برای روایت یک داستان، بزر‌گترین تغییر این خواهد بود که چه کسی داستان را خواهد نوشت. مطمئناً فناوری ‌ها در زمینه صدا و تصویر با پیشرفت ‌های نفس گیری در زمینه ‌هایی مثل تصویر سه‌بعدی یا تصاویری که مستقیم روی شبکیه چشم شما شکل خواهند گرفت، تغییر خواهد کرد. اما تغییر حقیقتاً بزرگ در زمینه اجرای قصه خواهد بود. منظور من این است: ما عادت داشتیم باور کنیم که مدیوم یعنی پیام، که اگر شما داستانی را به صورت چاپی، در قالب فیلم یا در رادیو بگویید، تأثیر متقابل فرم و محتوا به همان نحوی است که نیروهای کاربلد در هر مدیوم داستان را روایت می‌کنند؛ سه تفسیر متفاوت. بنابراین، زمانی که کتاب‌ ها به فیلم ها تبدیل می‌شوند، از برخی جهات با داستان‌ های متفاوتی سر و کار خواهیم داشت. حالا تصور کنید که به جای نوشتن یا ضبط کردن یا فیلمبرداری کردن یک داستان، شما موقعیت را در کامپیوتر مدل‌ سازی می‌کنید. آن مدل مثل DNA داستان است که می‌توان شیوه‌ های مختلفی را از آن استخراج کرد. دوست دارید آن را در قالب یک فیلم سینمایی ببینید؟ می‌خواهید آن را هنگام رانندگی بشنوید؟ می‌خواهید کتابی درباره آن بخوانید؟ در هر مورد، هر وقت انتخاب کنید، داستان به طور خودکار در آن مدیوم، با مهارت کارگردان ‌های بزرگ، بازیگران شگفت ‌انگیز و مراحل پس از تولید فوق‌العاده استخراج خواهد شد. اما دیگر خبری از مردم نیست، فقط کامپیوترها هستند.

دیوید او. راسل، نویسنده و کارگردان: من فیلمسازان مشتاق جوان بسیاری در تمام نواحی پنجگانه نیویورک، از هر نژاد و رنگ و پس ‌زمینه ‌ای دیدم، و همین ‌طور در لس‌ آنجلس، جایی که مدرسه سینمایی تازه برنامه ‌ای را شروع کرده و باور دارم که داستان‌هایی خلق خواهند شد که در بافت خود دارای قلب و روح خواهند بود و دنیاهایی که تا زمانی که آنها را نبینیم، نمی‌توانیم تصورشان کنیم. و سپس آنها ما را تکان داده و منبع الهام ما خواهند بود. آنها انسانیت و مکان و زمان و داستان‌هایی را با هم ترکیب خواهند کرد که تا حالا ندیده یا احساس نکرده‌ایم. در برخی از شیوه ‌ها ممکن است تفاوت با چیزی که می‌شناسیم خیلی کم باشد، اما تفاوت کم هم قابل ملاحظه است و البته این تفاوت در برخی از شیوه‌ ها بسیار زیاد خواهد بود.

فاتح پاپ ‌کرن، هنرمند فوتوریست و مدیر عامل BrainReserve: تغییراتی که در آینده رخ خواهند داد، شبیه زمین‌ لرزه خواهند بود. طرفداران هم ‌عقیده، خسته از فرهنگ سینمایی تحمیلی هالیوود (همان کارگردانان همیشگی، همان بازیگران بیش از حد مطرح، همان خطوط داستانی قابل پیش‌بینی) با هم ارتباط برقرار و زاویه دید خود را خلق خواهند کرد. قابلیت دسترسی فناوری این اتفاق را برای ما کاملاً امکانپذیر خواهد ساخت که خودمان تهیه کنیم و تملک آن را در اختیار داشته باشیم. استفاده و هدف ‌گذاری مجدد کیفیت هوشمندانه داستان‌ های خودمان در راه ‌های خلاقانه، متعلق به خودمان خواهد بود. این یک مدل تجاری کاملاً تازه خواهد بود. آماده روزی باشید که طرفداران به خودی خود به استودیو تبدیل شوند.

سالن‌های سینما دارند می‌میرند. همان‌طور که مصرف‌ کنندگان فیلم‌ها در خانه‌ های خود پیله ‌ای به دور خود تنیده و با ولع به سراغ فصل ‌های کامل برنامه‌ های HBO و نت ‌فلیکس می‌روند، صاحبان سالن ‌ها با هتل ‌ها مشارکت می‌کنند تا یک کنج دنج به راه بیندازند. این یک فضای خصوصی معرکه خواهد که می‌توانید آن را به مدت چند ساعت یا روز اجاره کنید تا هرچه دوست دارید را ببینید. همه این چیزها رو به افول خواهند بود: غذاها همانجا ایجاد شده و تست می‌شوند. مخلوط‌ کنندگان نوشیدنی‌ های کوکتل، ماساژورها و مانکوریست‌ها در دسترس خواهند بود. مردم از خانه و کار خود جدا شده و به دل سرگرمی، فانتزی و تجمل وارد خواهند شد.

در آینده، ماجرا و تکنولوژی فانتزی، پرده سینما به شیوه قدیمی را منهدم خواهد کرد. در طول یک دهه،‌ آیمکس همانقدر از مد افتاده خواهد شد که واکمن شده است. فیلم‌ ها، رویدادهایی نخواهند بود که به مدت دو ساعت به یک سالن نمایش رفته و آن را ببینید، آنها با شما ارتباط برقرار کرده و در طول زمان واقعی همه جا دور و بر شما ظاهر خواهند شد. تیم بازیگری شامل چهره مجازی شما خواهد بود. شما ستاره خواهید بود. این، چشم ‌اندازی کاملاً با محوریت کاربر خواهد بود که گرایشات خودخواهانه ما را پوشش خواهد داد. راهی شخصی شده برای کاربران؛ تا جامعه دیجیتال و غیر شخصی ‌شده ما را تعدیل کنند.

*************************************************************************************************

استودیوها از شبکه ‌های تلویزیونی الگوبرداری خواهند کرد

شرح «آینده سینما» - قسمت دوم

ریچارد گرین ‌فیلد، تحلیلگر رسانه‌ای، برای هالیوود ریپورتر در این زمینه نوشته که چطور تلویزیون می‌تواند راه را برای استودیوها هموار کند تا دلارهای مصرف‌ کنندگان را جذب کند. بخش ‌هایی از این مطلب را در کافه‌ سینما بخوانید.

منبع رسانه ‌ای مصرف‌کنندگان در طول یک دهه گذشته متحمل تغییرات بسیار شدیدی شده است. در حالی که ارزش دراماتیک پرده بزرگ سینما در حال سقوط است، تجربیات سینمای خانگی با کیفیت مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. اما این فقط آغاز دگرگونی است. حالا دیگر به همه شکل‌ های پیام‌ رسانی (ویدیو، موسیقی، بازی) از طریق ابزاری با استریو ساوند و صفحات HD که در جیب ما جا می‌شوند دسترسی داریم. به طرز فزاینده‌ای داریم برای «دسترسی» به محتویات خرج کرده و از نیاز به «مالکیت» آنها چشم ‌پوشی می‌کنیم. به یمن حضور دامنه گسترده ‌ای از شبکه ‌های کابلی - ماهواره‌ ای مالی و ظهور سرویس ‌های ویدیویی مثل نت ‌فلیکس، دیگر نیازی نیست که برنامه‌ ها را به صورت زنده تماشا کنیم. شبکه‌های اجتماعی جربان بی‌ وقفه ‌ای از مطالب (بر پایه متن و ویدئو) ایجاد کرده‌اند.

در دل این تغییرات در تجربیات رسانه ‌ای مخاطبان، صنعت سینما به شکلی استثنایی مشابه چیزی باقی مانده که یک یا حتی چندین دهه قبل بود. اگر شما و خانواده‌تان می‌خواهید انیمیشن «یخ‌ زده» محصول کمپانی دیزنی را مشاهده کنید، انتخابی به جز خرید بلیت و سر زدن به یک سالن سینمای محلی ندارید. در حالی که مدت زمان اکران فیلم‌های سینمایی کاهش یافته و این روند ادامه دارد، صنعت سینمای روی استفاده از تکنولوژی برای بهبود تجربه حضور در سینما با سیستم‌های صد پروجکشن باکیفیت ‌تر، جلوه‌ های ویژه شگفت ‌انگیز و تکنولوژی سه ‌بعدی تمرکز کرده است. هدف، اطمینان یافتن از این نکته است که مخاطب، بلیت‌های سینما که گران‌تر از همیشه شده‌اند را باز هم خواهد خرید و این سرپوشی بر کاهش تدریجی حضور مخاطب داخلی در سینماها خواهد بود. رشد صنعت سینما به تمامی در حضور بازارهای جهانی نهفته است و از گسترش سریع رقابت در بازارهایی چون چین، روسیه و آمریکای لاتین سود می‌برد.

دگرگونی ناشی از تکنولوژی در صنعت رسانه، شتاب بیشتری یافته و صنعت سینما را ناچار به تکامل یا رنج بردن از عواقب این دگرگونی خواهد کرد. ما در حال ورود به دنیای تلویزیون ‌هایی با کیفیت فراتر از HD هستیم؛ با فشار یک دکمه، از طریق نشیمن خود می‌توانید به مضامین نامحدودی دسترسی پیدا کنید، آن هم بدون مزاحمت آگهی ‌های بازرگانی. بعد از صرف هشت ساعت زمان برای دیدن پشت سر هم فصل اول مجموعه «کارآگاه واقعی»؛ به سختی می‌توان فیلمی را پیدا کرد که به آن اندازه برای تماشا متقاعد کننده باشد. اگر تجارت سینما برای مدت بیشتری در مقابل تغییر مقاومت کند، مخاطبان زمان،‌ توجه و پول خود را به سمت تلویزیون تغییر خواهند داد.

فاکتور کلیدی که صنعت فیلمسازی را در مقابل این تهدید محافظت می‌کند، اشتیاق مخاطبان برای تجربه اشتراکی تماشای فیلم است. حالا هرجا که می‌نگریم، شاهد شخصی ‌سازی تجربیات رسانه‌ای مخاطبان هستیم که اهمیت تجربیات اشتراکی را کم می‌کند. واقعیت مجازی هم احتمالاً در آینده نزدیک قادر به خلق سرگرمی شگفت‌انگیز با قابلیت خلق تجربه تماشای اشتراکی خواهد بود.
تا سال 2024، مفهوم فاصله چندین ماهه میان اکران سینمایی فیلم‌ها و توزیع آنها در شبکه نمایش خانگی دیگر وجود نخواهد داشت. آنچه در درجه اول این روند را تسریع خواهد کرد، رشد شبکه ‌های توزیع آنلاین (مثل نت ‌فلیکس) برای تأمین مالی فیلم‌ ها به طور مستقل و اکران آنها به همه اشکال، از جمله در سالن‌های سینما است. بسیاری از مخاطبان باز هم تجربه دیدن فیلم در سالن سینما را انتخاب می‌کنند، در حالی که بقیه ترجیح می‌دهند فیلم را با قیمت‌ هایی که بر اساس سطح امکانات رفاهی تغییر می‌کنند، در خانه تماشا کنند. کاتالیزور دیگر این روند، خطر نشر غیر قانونی فیلم‌ها است. تا سال 2024، مخاطبان قادر خواهند بود که به این آثار هر زمان، هر جا و با هر وسیله‌ای که می‌خواهند، دسترسی پیدا کنند.

منتظر این هستیم که استودیوهای فیلمسازی خودشان را به کارخانه‌ هایی برای قصه‌گویی بی‌ وقفه تبدیل کنند که «فیلم سینمایی» فقط یکی از جنبه‌ های آن خواهند بود. به این فکر کنید که چطور بازی ‌های آنلاین باعث ایجاد جنبه‌ ها و محتویات جدیدی برای جلب توجه مخاطب و ایجاد جریان پایدار گردش پول می‌شوند.

به شکلی دیگر، استودیوهای فیلمسازی نیازمند این خواهند بود که ساختار خود را به سمت استودیوهای تلویزیونی تغییر دهند که داستان‌ هایی را به طور ممتد تعریف می‌کند. این، تکاملی منطقی برای صنعت سینما است که حالا ذهنش مشغول ایجاد «نمایندگی ‌ها» است. هر چند صنعت سینما در دهه‌ های گذشته در مقابل تغییرات مقاومت کرده، اما تغییرات عمده در طول دهه آینده اجتناب ‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

کافه‌ سینما

************************************************************************************

پرده‌ هایی با ابعاد بزرگتر و سلفی ‌های سینمایی در راه هستند

شرح «آینده سینما» - قسمت سوم

با گسترش سیستم‌ های با کیفیت و بزرگتر نمایش‌های خانگی، سینما باز هم این نیاز را احساس کرده که از طریق تکنولوژی با سیستم ‌های جدید رقابت کند.

به گزارش سرویس سینمای جهان کافه ‌سینما به نقل از هالیوود ریپورتر، نکته اینجا است که به نظر می‌رسد آدم‌ های فعال در این صنعت، از اتفاقاتی که در دهه 50 رخ داد الگو برداری خواهند کرد. در آن دوران، با ظهور و محبوبیت تلویزیون، اهالی صنعت سینما که نگران از دست دادن مخاطبان خود بودند، رو به پرده‌های نمایش بزرگتر و عریض ‌تر آورد، آنچه که با عنوان سینه ‌راما می‌شناسیم. این جنبه پانورامیک که در انتهای دهه 60 منسوخ شد، تأثیر مهمی بر تحولات زیبایی ‌شناسی سینما گذاشت و به نظر می‌رسید به تاریخ پیوسته است. اما حالا به نظر می‌رسد نسل جدیدی از سالن‌ های سینمایی با ساز و کاری حتی جاه‌ طلبانه ‌تر در آستانه شروع به کار هستند.

بارکو، تولیدکننده پروژکتورهای سینما، برای اولین بار از چیزی پرده‌ برداری کرده که آن را ESCAPE نامیده است، ترکیبی که از یک پرده دیجیتال جلوی مخاطب و دو پرده دیگر در دو طرف سالن تشکیل شده و تصویری می‌سازد که مخاطب را در بر بگیرد. اولین سالن‌های نمایش ESCAPE روز 19 سپتامبر در مرکز هوارد هیوز در لس ‌آنجلس افتتاح خواهند شد.

در این میان انستیتو فراونهوفر، یک مؤسسه تحقیقاتی آلمانی، پیش‌بینی کرده که پرده ‌های سینما از این هم عریض ‌تر خواهند شد. «پرده‌ های پانورامای بیشتری وجود خواهند داشت؛ این اتفاق در آلمان رخ داده است.» این حرف را زیگفرید فوسل به زبان آورده که بر تکنولوژی ‌های سینمایی این کمپانی نظارت دارد. این کمپانی یک سیستم دوربین 360 درجه‌ ای را گسترش داده که در دیدار نهایی جام جهانی فوتبال در برزیل مورد استفاده قرار گرفت.

استفاده از اینگونه تکنولوژی ‌ها ممکن است در نسل آینده سالن‌ های سینما تأثیر قابل توجهی داشته باشد. مجموعه‌ های جدیدی که ممکن است زودتر از آنچه انتظار می‌رود (شاید تا سال 2017) کار خود را شروع کنند، شامل یک سالن نمایش سه ‌بعدی مجهز که تصویر سه ‌بعدی در آن روی یک پرده گنبد مانند 360 درجه‌ای منعکس می‌شود و با استفاده از جابه‌جایی همزمان چهره‌ ها می‌تواند چهره مخاطبان را روی پرده منعکس کند.

جوئل هاینک، متخصص جلوه‌های ویژه که برنده جایزه اسکار هم شده و سرپرست تیمی است که دارد روی این پروژه کار می‌کند، این فرآیند را چنین توضیح می‌دهد: «شما نواری روی مچ دست خود خواهید داشت که هویت شما را شناسایی می‌کند، و اگر خودتان تصمیم بگیرید، بدن و چهره شما می‌تواند اسکن شده و به این جنبه ‌ها اجازه دهد که شما را در آن فعل و انفعالات دخالت داده و با آنها به واکنش وادار کند.»

************************************************************************************************

منبع: سایت سینمایی کافه سینما

انجمن سینمای جوان دفتر ......
ما را در سایت انجمن سینمای جوان دفتر ... دنبال می کنید

برچسب : پیش بینی آینده,پیش بینی آینده با حروف ابجد,پیش بینی آینده ایران, نویسنده : ccinemayejavana بازدید : 166 تاريخ : پنجشنبه 18 آذر 1395 ساعت: 16:24